|
Čo s nechceným darčekom
Máme
tu január a to znamená, že už je po tých nádherných sviatkoch,
ktoré voláme Vianoce. Naokolo sa však ešte ozývajú ich dozvuky.. Sú
to kilá navyše, prázdne obaly zo saloniek visiace na stromčeku, no a
v neposlednom rade aj darčeky, ktorými sa postupne chválime
(alebo aj nie...).
Hodnota
darčeka nie je len vo veľkosti či jeho cene. Ale predsa - dôležité
pri jeho výbere je, aby sme trafili vkus toho, komu chceme urobiť radosť. Aby
sa nestalo, že dotyčný si darček odloží a vytiahne ho iba vtedy,
keď bude vyhadzovať nepotrebné veci, alebo vtedy, keď prídeme na návštevu.
Ak
patríte medzi poškodených pokúsime sa vám poradiť, čo s darčekom,
ktorý sa vám nepáči, alebo má iné nedostatky.
Darček
môžete jednoducho vymeniť. Vlastne, nie je to také jednoduché. Musíte
prekonať prvý problém: Ako nezraniť toho, kto vám darček kúpil?
Moja
kamarátka raz dostala sveter,
ktorý jej bol síce dobrý, ale úplne mimo jej vkusu. Vyriešila to veľmi
šikovne. Išla za svojou babkou, ktorá jej ten sveter darovala, a
povedala, že je jej malý a chcela by ho ísť
vymeniť za väčší. Babka súhlasila a dala jej bloček.
Druhým
problémom bude samotná výmena darčeka v obchode. Podľa
Slovenskej obchodnej inšpekcie predávajúci nie je povinný zakúpený
výrobok vziať späť, alebo vymeniť za iný (ak ho nereklamujete).
Musíte sa spoliehať len na dobrú vôľu predajcu a veriť, že výmenu
umožní. Aby sa tak stalo, je pre vaše dobro, ak výrobok prinesiete
do predajne nepoužitý, nepoškodený, ak je to možné zabalený v
originálnom obale. Na oblečení by nemali chýbať štítky. Z
hygienických dôvodov vám s najväčšou pravdepodobnosťou nevymenia
spodnú bielizeň či ponožky.
V prípade
nespokojnosti s tovarom máte nárok na vrátenie peňazí len
vtedy, ak ste si ho zakúpili prostredníctvom zásielkového alebo
podomového predaja. Zákon vám totiž umožňuje odstúpiť od zmluvy
do 7 dní bez udania dôvodu. Tovar vrátite a do 15 dní je vám
predajca povinný plnú sumu zaň vrátiť. Náklady na vrátenie však
platí spotrebiteľ, teda vy.
Veľké
obchodné reťazce, ale aj menší predajcovia čoraz častejšie ponúkajú
možnosť zakúpený tovar vymeniť za iný. Hypernova a NAY ponúkajú
kupujúcemu napr. 14 dní, Tesco 10 dní ... na to, aby kúpený výrobok
(nepoškodený) vrátili.
Moja
kamarátka prišla do
obchodu a svojimi psími očami uprosila
predavačky, aby jej vymenili sveter za iný, ktorý sa jej páčil.
Potom išla k babke a povedala, že číslo pôvodného svetra už nemali, preto si vzala iný. V tomto prípade to dopadlo
dobre, ako sa hovorí vlk bol sýty a ovca celá.
Pri
nechcenej veci je na vás, či poviete dotyčnému pravdu, alebo mierne
zaklamete. V tomto prípade sa povoľuje málinko prikrášliť
situáciu, aby ste sa nedotkli citov toho milého človek, ktorý vás
chcel potešiť. Hlavné je, aby boli obidve strany spokojné. Ak nemáte
srdce na to, aby ste dali najavo nespokojnosť, odložte si darček pre
prípad, že sa vám začne páčiť alebo príde do módy. Ak však ani
toto nebude váš prípad,
proste len budúci rok lepšie naznačte, čo chcete dostať pod stromček.
|