Čo s nechceným darčekom

Máme tu január a to znamená, že už je po tých nádherných sviatkoch, ktoré voláme Vianoce. Naokolo sa však ešte ozývajú ich dozvuky.. Sú to kilá navyše, prázdne obaly zo saloniek visiace na stromčeku, no a v neposlednom rade aj darčeky, ktorými sa postupne chválime (alebo aj nie...).

Hodnota darčeka nie je len vo veľkosti či jeho cene. Ale predsa - dôležité pri jeho  výbere je, aby   sme trafili vkus toho, komu chceme urobiť radosť. Aby sa nestalo, že dotyčný si darček odloží a vytiahne ho iba vtedy, keď bude vyhadzovať nepotrebné veci, alebo vtedy, keď prídeme na návštevu.

Ak patríte medzi poškodených pokúsime sa vám poradiť, čo s darčekom, ktorý sa vám nepáči, alebo má iné nedostatky.

Darček môžete jednoducho vymeniť. Vlastne, nie je to také jednoduché. Musíte prekonať prvý problém: Ako nezraniť toho, kto vám darček kúpil?

Moja kamarátka raz dostala  sveter, ktorý jej bol síce dobrý, ale úplne mimo jej vkusu. Vyriešila to veľmi šikovne. Išla za svojou babkou, ktorá jej ten sveter darovala, a povedala, že je jej malý a chcela by ho  ísť vymeniť za väčší. Babka súhlasila a dala jej bloček.

Druhým problémom bude samotná výmena darčeka v obchode. Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie predávajúci nie je povinný zakúpený výrobok vziať späť, alebo vymeniť za iný (ak ho nereklamujete). Musíte sa spoliehať len na dobrú vôľu predajcu a veriť, že výmenu umožní. Aby sa tak stalo, je pre vaše dobro, ak výrobok prinesiete do predajne nepoužitý, nepoškodený, ak je to možné zabalený v originálnom obale. Na oblečení by nemali chýbať štítky. Z hygienických dôvodov vám s najväčšou pravdepodobnosťou nevymenia spodnú bielizeň či ponožky.

V prípade nespokojnosti s tovarom máte nárok na vrátenie peňazí len vtedy, ak ste si ho zakúpili prostredníctvom zásielkového alebo podomového predaja. Zákon vám totiž umožňuje odstúpiť od zmluvy do 7 dní bez udania dôvodu. Tovar vrátite a do 15 dní je vám predajca povinný plnú sumu zaň vrátiť. Náklady na vrátenie však platí spotrebiteľ, teda vy.

Veľké obchodné reťazce, ale aj menší predajcovia čoraz častejšie ponúkajú možnosť zakúpený tovar vymeniť za iný. Hypernova a NAY ponúkajú kupujúcemu napr. 14 dní, Tesco 10 dní ... na to, aby kúpený výrobok (nepoškodený) vrátili.

Moja  kamarátka prišla do obchodu a svojimi psími očami uprosila  predavačky, aby jej vymenili sveter za iný, ktorý sa jej páčil. Potom išla k babke a povedala, že číslo pôvodného svetra už  nemali, preto si vzala iný. V tomto prípade to dopadlo dobre, ako sa hovorí vlk bol sýty a ovca celá.

Pri nechcenej veci je na vás, či poviete dotyčnému pravdu, alebo mierne zaklamete. V tomto prípade sa povoľuje málinko prikrášliť situáciu, aby ste sa nedotkli citov toho milého človek, ktorý vás chcel potešiť. Hlavné je, aby boli obidve strany spokojné. Ak nemáte srdce na to, aby ste dali najavo nespokojnosť, odložte si darček pre prípad, že sa vám začne páčiť alebo príde do módy. Ak však ani toto nebude  váš prípad, proste len budúci rok lepšie naznačte, čo chcete dostať pod stromček.