Na Spiši majú gymnázium, ktoré riadi sekta
prispevok pochadza
z www.joj.sk
autori: Marcel Mojžiš,
Braňo Ondruš, exmoderátor TV JOJ
Česi už celé mesiace sledujú otrasný prípad týrania detí. Za tzv.
Kuřimskou kauzou stojí zneužívanie ľudí deštrukčnou sektou, ktorej
členovia mučili, bili a topili nevinné obete. Nezvyčajné nebolo ani pálenie
cigaretami, či rezanie mäsa do tiel maloletých chlapcov. Sekty však nešarapatia
iba u susedov, podobne je to aj na Slovensku.
Doteraz sme u nás síce ešte nezaznamenali takto medializovaný prípad,
sekty sú však aktívne i tu. Podľa odborníkov je len otázkou času a
tolerancie, či skôr ľahostajnosti ľudí, kedy sa takáto kauza prevalí
aj na Slovensku. Podobné nebezpečenstvo podľa Miroslava Lojdu z Ústavu
pre vzťahy štátu a cirkví dnes hrozí napríklad v prípade tzv.
Rodovej školy vo východoslovenskom Hnilčíku.
Ide o gymnázium, ktoré sa vraj usiluje dostať deti bližšie k prírode.
,,Podstata nášho pedagogického zámeru spočíva v premyslenom
usporiadaní všetkých výchovných a vzdelávacích aktivít v priebehu
celého dňa tak, aby boli harmonicky rozvíjané všetky psychické
funkcie. Povedané slovami M. P. Ščetinina - chceme rozvíjať ,,srdce i
rozum"," informuje škola.
,,Vyučovanie" podľa falošného profesora
Gymnázium priznáva, že ich cieľom je čo najviac sa priblížiť k výchovnému
štýlu M. Ščetinina, keďže ten vraj svojich žiakov vychováva v
duchu pôvodných morálnych hodnôt, so vzťahom k prírode, k človeku,
k životu. A škola v praxi skutočne funguje na základe metód tohto
ruského pedagóga. To však nemá dovolené. ,,Rodová škola nedostala
povolenie na experimentálnu výučbu podľa Ščetinina. Robí to tak, že
žiaci sú väčšinu školského roka na študijnom pobyte v Rusku. Aj
napriek úsiliu občanov sme zatiaľ zo strany štátu nezaznamenali žiadne
kroky vedúce k náprave situácie," vystríha M. Lojda.
Gymnáziu je podľa expertov údajne napojené na ruský kult Anastázie.
Podľa moskovského Centra pre štúdium náboženstiev a siekt je
profesor Ščetinin falošný akademik a tzv. anastáziánovci patria
medzi kulty. To podľa slovenského Centra prevencie v oblasti siekt
Integra potvrdila aj Medzinárodná konferencia v Nižnom Novgorode ešte
v roku 2001, ktorá vo svojom oficiálnom výstupe zaraďuje toto spoločenstvo
práve medzi kulty. Hoci okolo tzv. anastáziánovcov začalo byť u nás
rušno iba nedávno, neznamená to, že rôzne podozrivé spolky tu nepôsobia
už dlhšie. Naopak. Tzv. deštrukčné spoločenstvá sa vo všeobecnosti
na Slovensko dostali najmä v deväťdesiatych rokoch, priali im tu časy
spoločenského uvoľnenia. Takúto klímu dobre využili, nezriedka zneužili.
Na Slovensku je asi dvesto siekt
Počet siekt sa iba ťažko zisťuje, no podľa expertov je ich tu približne
sto až dvesto. Niektoré fungujú ako malé skupiny, iné majú medzinárodnú
pôsobnosť. Bežný človek pritom na ne najčastejšie narazí na ich
verejných akciách, prostredníctvom ktorých sa usilujú pozitívne
zviditeľniť a kde vykonávajú i nábor do svojich sietí.
Takéto spoločenstvá v praxi používajú rôzne spôsoby náboru.
Oslovujú ľudí na verejných miestach, pozývajú ich na koncert, či
recitál, rozdávajú jedlo alebo predávajú (ich) knihy a časopisy na
uliciach. Niektoré však používajú aj modernejšie spôsoby: vystupujú
v médiách, ponúkajú rôzne komunikačné a manažérske semináre,
jazykové, či liečiteľské kurzy. Naletieť však nemusia iba ľudia, môže
sa to stať dokonca aj celým mestám.
Zástupcovia Zvolena minulé leto privítali účastníkov Svetového behu
harmónie. Organizátori podujatia sa vyjadrili, že má posilniť
,,medzinárodné priateľstvo a porozumenie." Primátor Miroslav
Kusein zasa povedal, že ,,títo ľudia robia úžasnú vec pre celú
spoločnosť, zaslúžia si obdiv." Akciu velebil a zároveň pripísal
punc dôležitosti človeku, ktorý za ,,Svetovým behom harmónie"
stojí.
Vo Zvolene vítali vodcu nebezpečného kultu
Nie je ním je nikto iný ako Sri Chinmoy. Podľa miestnych novín športovec,
filozof a umelec, podľa názoru odborníkov údajný vodca deštrukčného
kultu či sekty. Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi tvrdí, že ,,členstvo
v komunite Sri Chinmoya predstavuje hlboký zásah do predchádzajúceho
spôsobu života, môže viesť ku kultúrnemu, sociálnemu i osobnému
odcudzeniu." Navyše, ,,u citlivých jednotlivcov môže vyvolať i
psychické poškodenie."
Ivana Škodová, ktorá sa venuje pôsobeniu zhubných siekt a kultov,
upozorňuje, že ,,členovia žijú v oddelených komunitách, v prísnom
celibáte. Často nemôžu slobodne nadväzovať vzťahy, alebo vyberať
si a pozerať filmy. Sú zaťažení aj z finančnej stránky. Nie je totiž
neobvyklé, že museli Sri Chinmoyovi posielať peniaze, ktoré slúžili
ako ocenenie jeho ,,zázračných" schopností, keď vykonával nejaký
,,výnimočný" skutok."
Chinmoyovi prívrženci údajne neraz začali trpieť psychickými
poruchami či sociálnou odlúčenosťou. Chinmoyovmu hnutiu však
nenaletel iba Zvolen, podobne sú na tom napríklad Košice, Dolný
Smokovec, Levice, Banská Bystrica či Martin. Vidíme, že aj u nás sa už
poľahky vplyvu obdobných spoločenstiev poddajú nie iba ,,obyčajní"
ľudia, ale aj ich oficiálni predstavitelia. Hnutia to potom využívajú
na lepšie zviditeľňovanie sa pred verejnosťou.
Podľa osobného svedectva nebezpečná sekta robila nábor dokonca aj na
festivale Pohoda. Michal Kaščák priznal, že s ňou mali spor. Prečítajte
si o tom už v budúcom čísle Akademiku.
|