Z
druhého pera...
Milí
žiaci,
v dnešnom
čísle by som vám chcel dať pár užitočných rád ako zdravo a správne
kritizovať. Kritika je dôležitou súčasťou kvalitnej medziľudskej
komunikácie. Vedieť dobre kritizovať tak, aby sme druhému človeku
neublížili a hlavne, aby našu kritiku prijal, nie je jednoduché,
kritizovať sa treba naučiť. Len tak „šplechnúť“ človeku do tváre
čo nám na ňom vadí nie je kritika, ale bezohľadnosť! Umenie
komunikácie je byť úprimný a zároveň ohľaduplný. Kritikou
nemáme v tom druhom vyvolať pocity poníženia či menejcennosti.
Kritika má kritizovaného podnietiť k zmene správania, má ju
akceptovať, pochopiť, poučiť sa z nej. Kritika sa má v zásade
podávať medzi štyrmi očami, v žiadnom prípade nie pred inými
ľuďmi.
V nasledujúcich
riadkoch vám ponúkam 12 odporúčaní ako správne kritizovať (podľa
psychológa J. Žilinčíka). Skúste sa nad nimi zamyslieť a spomeňte
si aspoň na niektoré z nich, keď budete niekoho kritizovať. Uvidíte,
že vaša kritika bude účinnejšia a hlavne vyhnete sa tomu, aby
ste kritizovanému neublížili lebo to nie je účelom kritiky.
- Ľudia
pochopiteľne najľahšie akceptujú svoje chyby a nedostatky, keď
na ne prídu sami.
Preto je často vhodné skôr, než by ste priamo vyslovili kritiku dať
druhému možnosť, aby sa sám zamyslel nad svojim počínaním a odhalil
svoje slabšie stránky. K takémuto zamysleniu ho môžu
podnietiť nepriame otázky ako napr. : „Ako sa ti darí s úlohami“.
„Máš nejaké problémy, s riešením ktorých by som ti mohol
pomôcť?“
-
- Vo
vzťahoch s blízkymi ľuďmi nie je vhodné sa s kritikou
nanucovať.
Naopak, mali by ste si, pokiaľ je to možné overiť pripravenosť
druhého vypočuť si kritickú pripomienku. K tomu vám môžu
poslúžiť otázky typu: „Chceš vedieť, čo si myslím o
...?“ „ Nie som celom spokojný s ... Môžeš ma vypočuť?“
-
- Kritickú
informáciu je účelné vyvážiť pozitívnou – poukázaním na
dobré, silné stránky druhého.
Napr. : „ Oceňujem tvoju znášanlivosť, v zápale práce
však robíš niektoré veci, ktoré ti
trochu znhodnocujú výsledok“, alebo naopak „Páči
sa mi, ako dokážeš robiť svoju robotu som s ňou naoza
spokojný, očákavam však, že si dáš
do poriadku aj niektoré veci v dokumentácii.“
-
- Iným
spôsobom vyváženia je kritická zmienka o sebe, naznačenie,
že aj vy pripúšťate kritiku vlastnej osoby, že ani seba nepovažujete
za dokonalého. Napr.: „Prednedávnom som sa potýkal s podobnými
problémami ako ty teraz a nepodarilo sa mi vyhnúť viacerým
chybám.“ Najmä pri kritike v bližšom vzťahu je prospešné,
keď vyslovene vyjadríte, že tej chyby ktorú ste zistili u druhého,
ste schopní dopustiť sa aj sami, že sa nepovažujete za lepšieho.
-
- V kritickom
výroku by ste mali uvádzať konkrétne, priamo pozorovateľné správanie
a nie všeobecné, málo určité tvrdenia.
Nehovorte napr. : „Správal si sa nemožne, bol si netrpezlivý a podráždený“,
ale skôr „V priebehu diskusie si viackrát zvýšil hlas a skočil
druhým do reči.“ Takýto výrok jesne usmerňuje druhého, v čom
by mal zmeniť svoje správanie.
-
- Vyvarujte
sa podľa možností výrokov, ktoré prisudzujú druhému zlé
vastnosti, sklon alebo nedostatok schopností
(napr: „Jano si nedôsedný“, Vyhýbaš sa zodpovednosti“,
„Nedokážeš si naplánovať prácu“), pretože takéto výroky
sú spravidla nevhodným zovšeobecnením a zriedka sú
kritizovaným akceptované.
-
- Nepoužívajte
výrazy vyjadrujúce krajné hodnotenie
alebo neprimerané zovšeobecnenie – úplne, stále, nikdy, za každým,
všetko a podobne („Všetko vždy úplne dopletieš“),
ale používajte výrazy ktoré primeranejšie vyjadrujú realitu –
niektoré, čiastočne, občas, dosť často a pod.
-
- Kritiku
vyslovujte, ak to dokážete, pokojným tónom, bez hnevu a zvyšovania
hlasu, lebo
tieto prejavy druhého obyčajne urážajú – bránia ma prijať
kritiku ktorú by za iných okolností akceptoval.
-
- Kritizujete
vždy len jednu stránku správania človeka.
Keď ho zasypete spŕškou rôznych výčitiek, bude to vnímať ako
negatívne hodnotenie celej osoby, ale rozhodne nie ako našu snahu
pomôcť mu.
-
- Ak
je kritika založená na názore a nie na presných objektívnych
kritériách nesmie byť vydávaná za objektívnu,
to znamená nie „Neurobil si to dobre“, ale „Zdá sa
mi, že si to neurobil dobre.“ Pri vyjadrovaní kritického názoru
je dobré začínať vetou: „Možno sa mýlim, ale domnievam sa,
že...“
-
- Pri
správnej kritike by ste pokiaľ možno nemali ostať pri konštatovaní,
čo a ako je zlé, ale mali by sme sa snažiť pripojiť návrh
alebo návod, ako sa to má či dá robiť lepšie.
-
- A nakoniec
– nečakajte vždy hneď pozitívnu odozvu, akceptovanie kritiky.
Obvykle druhému trvá, kým kritiku strávi. Preto je vhodné
niekedy pripojiť ku kritike slová ako „Nemusíš sa k tomu
hneď vyjadrovať, nechaj si to prejsť hlavou..., môžeme sa k tomu
ešte vrátiť.“
S pozdravom
Peter Albert
|