TÉMA
MESIACA
DEŇ
UČITEĽOV
Som učiteľka. Vykonávam povolanie – pre niekoho
lukratívne, pre iného absolútne nepríťažlivé. Pardon, chcem sa
poopraviť. Nevykonávam žiadne povolanie. Ja mám totiž poslanie.
Aké?
Inšpirovať, smiať sa (nie z vás, ale spolu s vami), pomáhať,
vysvetľovať, pýtať sa, navádzať (no nie na zlé), dávať príklad,
nútiť zamýšľať sa, hodnotiť, opravovať, ukazovať smer, vychovávať,
vzdelávať... vás a spolu s vami aj seba.
Predpokladám, že si poniektorí z vás zašomrali:
„To určite!“ alebo: „Veď ste za to platená“.
Mnohí z vás by zmenili názor, keby sme si my učitelia s vami
vymenili na jeden deň úlohy.
Nechcem však skladať ódy na učiteľov. Veď nikto
a nič nie je ideálne. Mojím cieľom je trošilinka si pripomenúť
Deň učiteľov a hlavne si prihriať polievočku. Zdáme sa vám
neznesiteľní? Čítajte.
Niekoľko
dôvodov, prečo by ste mali milovať svojich učiteľov:
1.
V staroveku, konkrétne v Mezopotámii, neposlušného
žiaka zavesili nad oheň z cibuľových šupiek. My sme sa
hesla „údený žiak = dobrý žiak“ vzdali. V niektorých
prípadoch v orientálnych starovekých štátoch mohlo dieťa,
ktoré zdvihlo ruku proti učiteľovi, o túto ruku prísť.
(Dnes už sekery a meče v inventároch kabinetov
neevidujeme.)
2.
Ešte nikto zo Zlatého potoka sa nesťažoval na magistráte
mesta, že nemôže počúvať vzdychy a plač
bitých žiakov. V Ríme bolo podobných sťažností
podaných viac – najmä od obyvateľov bývajúcich blízko škôl.
Tak vidíte, že zobrať vám mobil (ktorému sa venujete o 90%
viac ako nám) nie je tak hrozný trest.
3.
V stredoveku obsah vyučovania tvorili trívium(čítať,
písať, počítať) a katechizmus. Základom výučby bolo
osvojenie si latinčiny. Učiteľ
v 12. – 14. storočí by vás nútil memorovať dlhé
latinské texty bez ohľadu na to, že im nerozumiete.
(Smutné
je, že niektorí žiaci pokračujú dobrovoľne v tejto
praxi – ibaže sa učia naspamäť slovenské texty z učebníc.)
4.
Palica,
somárska lavica, „ribajzlík“ alebo polienko na kľačanie,
či trstenica pána učiteľa. Niežeby sme ich nevedeli alebo občas
aj nechceli použiť. Ale naše dobré srdce nám to nedovolí.
Tieto nástroje vzdelávania a výchovy môžete vidieť v
skanzene na bratislavskej Základnej škole na Vrútockej ulici.
Len pre ilustráciu – úryvok z diela (podľa skutočnej
udalosti):
V očiach
sa mu zatmie. Triedu už ani nevidí. Počuje ostrý hlas učiteľky
a nevie, ako sa dostane von z lavice, len keď mu trstenica búcha
po kožuchu, ani čoby koberce prášil.
***
— Poď
von! — zaznie prísny rozkaz medzi lavicami. — Ideš?
—
Nejdem!
—
Nejdeš? — v tom už mocná ruka i ťahá delikventa za ucho.
— Nejdeš?
—
Jaj, idem, idem, prosím ponížene! — jačí Mišo, pridŕžajúc
ruku učiteľovi.
— Čo
si tam hľadal? — examinuje ho, keď ho už má v moci. —
Povedz, čo?
—
Grifeľ, grifeľ mi tam ktosi musel hodiť, grife — eéľ!
—
Grifeľ, hej? — a tu fac, fac, sype sa mu už poza uši. — Aby
si ho nehľadal tam viacej!
(M. Rázus: Maroško)
|
V dejinách pedagogiky nájdete veľa príkladov, pri ktorých vám
naskočí husia koža. Naskočila aj Jánovi Ámosovi Komenskému.
On prvý vypracoval zásady humánneho a demokratického vyučovania
(názornosť, pomôcky, nememorovať, škola hrou...). Vďaka nemu majú
právo na vzdelanie všetci bez rozdielu pohlavia, vierovyznania a majetku.
Nie nadarmo sa mu hovorí „učiteľ národov“ a deň jeho
narodenia (28. marec) je dňom všetkých učiteľov.
Čo dodať na záver? Možno
ste z nás niekedy otrávení, unudení, nahnevaní, lebo si myslíte,
že vás len kontrolujeme a sliedime za vašimi najmenšími
chybami. Nie je to tak. Priznávam, že sme len ľudia. Aj my sa mýlime,
sme niekedy unavení, občas dostávame „staroveko-stredoveké“ chúťky
(ako reakciu na vašu akciu). Nikdy však nezabúdajte, že nám na vás
záleží.
Myslím
si, že vzájomná úcta a rešpekt sú tou najlepšou prevenciou
konfliktov. Nečakáme od vás dary, stačí nám aj slovo ďakujem. Veď
čas, ktorý vám venujeme je k nezaplateniu. Zaplatiť nám ho môžete
len vy svojimi pokrokmi a úspechmi v živote.
|
ANKETA
Tento mesiac sme sa
profesorov opýtali, aký by mal byť žiak, ktorého by považovali za ideálneho
žiaka. Takže zbystrite pozornosť.
Z nášho
miniprieskumu vyplýva, že vlastnosti, ktorými by mal žiak oplývať,
sú: disciplína, kreativita, ale aj tradične“pripravenosť“ (to
akože vždy vedieť, o čom je reč), nemal by byť príliš vtieravý
a teraz pozor - nesmie byť drzý. No aj tak väčšina profesorov sa
zhodla na tom, že je veľmi ťažké povedať, aký by mal žiak byť,
pretože každý sme originál (ako kofola). Veľmi rozsiahlu odpoveď nám
ponúkla prof. Kocúrová. Ona rozlišuje medzi "žiakom" človekom
a žiakom "žiakom". Podľa nej je základ, aby sa nikto
nevyvyšoval nad druhých.
A
preto moja rada znie: Buďte prirodzení a na nič sa nehrajte....ale
hlavne nezabudnite.....(= ÚSMEV =) tým určite nič nepokazíte!
Nepýtali
sme sa len učiteľov, ale preskúmali sme aj názory našich žiakov.
Aký by mal byť podľa nich ideálny
učiteľ?
Podarilo
sa nám dostať aj netradičné odpovede: taký neexistuje (čo je v
konečnom dôsledku pravda); mal by nám dovoliť fajčiť
v triede, byť sexy, byť lojálny (nezistili sme ku komu)...
Najviac
sa opakovali (zo 150 opýtaných žiakov) profesionalita
(vedieť vysvetliť, diktovať, ovládať problematiku...) - 59, trpezlivosť,
zhovievavosť, láskavosť
- 45, nevyvyšovať sa
- 13, vtipnosť
(+ do istej miery nekonvenčnosť)
- 23 a iné. Samozrejme, že padli aj nejaké mená, ale tie si
necháme pre seba.
Fidorka,
1. A
|