Pripravila Barbora, 3. B 
Po
telesnej som sa ponáhľala urobiť môj prvý rozhovor. Viete si
predstaviť, aká som bola nervózna a vzrušená, keď som pobúchala
Zuzku po ramene, keď som si sadla ku nej do lavice, keď som zapla
diktafón, keď začala hovoriť.
Zo
začiatku bolo jej rozprávanie strohé, ale po čase napätie
opadlo aj z nej aj zo mňa. Ale kto je vlastne táto Zuzka?
„Volám
sa Zuzana Pohanková a som zo Zvolena.“ Nič
zvláštne, tak prečo o nej píšem článok do rubriky NIE
SOM INÝ? Táto rubrika je totiž o ľuďoch, ktorí sa nejakým
spôsobom vynikajú radu „obyčajných“ ľudí. A naša čerstvá
prváčka (teraz už úspešná druháčka) sa medzi nich môže
smelo zaradiť.
„Chodila
som na základnú školu v Levoči,“ pokračuje Zuzka, „pre nevidiacich a slabozrakých.“
Dozvedela
som sa, že Brailovo písmo sa učila už ako 7-ročná a teraz
veľmi rada číta a počúva hudbu. Nie som jediná, kto Zuzku
oslovil. Na otázku, či už niekedy robila rozhovor, alebo je tento
jej prvý, odpovedala skromne: „Ja som už slávna dosť.“
Pred niekoľkými rokmi ju oslovil režisér Juraj Valecký, ktorý
chcel zistiť, ako sa nevidiaci cítia. Zuzka má preto opisovať
svoje pocity od lakovania nechtov, až po česanie sa pred
zrkadlom. Vo filme ju teda zatiaľ neuvidíme, ale možno nás
oslovia jej myšlienky.
V televízii
však už bola. Nespomínate si? Mohli sme ju vidieť v relácii
Korzo 14. novembra 2003. To však už bolo dávno. Ale ani
nie až tak veľmi. Zuzka bola prezentovaná aj v časopise Žurnál.
Hľadala sa pre ňu škola, kde by ju boli ochotní prijať.
A viete
prečo bol okolo toho taký rozruch? Kvôli jej handicapu. Je to milé,
šikovné dievča, ale niektoré školy si myslia, že by s ňou
mohli byť väčšie problémy, ako so žiakmi, ktorí fajčia, pijú,
nechodia do školy...
Učitelia
z nej však majú radosť. Zatiaľ má len jednotky a dvojky.
Doma sa síce učí niekedy až do noci, ale ako vidíte stojí to
za to. Učivo si píše na špeciálnom stroji, v Brailovom písme,
alebo nahráva na diktafón. Ten vyriešil aj problém zo
strojopisom. Slová, ktoré má písať na obyčajnom elektrickom
stroji, má totiž nahrané dopredu na páske a už len počúva
a píše. Ostatné predmety jej tiež nerobia problém. Hospodárska
geografia dá síce zabrať jej fantázii, ale zatiaľ sa to podľa
jej slov dá zvládnuť. Na dejepise si všíma detaily, ktoré
ostatní prehliadajú.
Na
škole ju teda prijali dobre. Zuzka sa nesťažuje. O svojich
pocitoch sa môže porozprávať so svojou maminou, ktorá nahrádza Zuzke oči, alebo so svojou najlepšou kamarátkou, bývalou
spolužiačkou z Levoče, s ktorou je stále v kontakte.
Myslím, že Zuzka potrebuje pocit, že je vo svojej triede vítaná,
ale pohľad, keď prídem do ich triedy a ona sedí tíško
sama vo svojej lavici ma o tom málokedy presvedčí. Však sú to milí spolužiaci len ostychy, lebo doteraz ste
nemali v triede nevidiace dievča?
Zuzana
je dievča, ktoré by ste chceli mať za kamarátku – milé,
usmievavé, ukecané, zvedavé...
No
škoda, že niektorí ľudia nemajú možnosť spoznať ju bližšie.
Prečo? Vyhýbajú sa jej. Prečo? Tak na
túto otázku už odpovedať neviem.
|